Viikonlopun ajatuksia

0.16

Noniin, levymessut koluttu ja Tuusulassa käyty Pirpanan mummulla ja ukilla syömässä. H shoppasi lompakon tyhjäksi ja mä en löytänyt mitään. Ei mun tarvitse sillä mä kuuntelen mielelläni Meat loafia, Musea ja Vaya con diosta ;) Nuo levyt nyt ainakin lähti sieltä messuilta mukaan.


Tää bloggaaminen on ollut mulle mielettömän hyvää terapiaa. Siitä lähtien kun opin kirjoittamaan, mulla on ollut aina päiväkirja ja niihin on tullut vuosien varrella kirjoiteltua enemmän tai vähemmän. Pirpanan syntymän jälkeen oon monta kertaa päivitellyt täällä kotona kuinka pitäis nyt vaan alkaa kirjottelemaan näitä tuntemuksia ylös niin sitä kautta ne aallonpohjatkin varmaan väistyisivät pikkuhiljaa. Kyllähän niitä vielä tulee. Varmasti tässävaiheessa ihan "tavis"-lastenkin äideillä on huonot hetkensä. Uusi vauva on aina enemmän tai vähemmän mullistus mielelle ja keholle. Meidän vauvan extrakromosomi aiheuttaa sitten äidille vähän extra-aaltoja aina silloin tällöin. Niistä kyllä selvitään jokakerta ihan vaan sillä että ottaa mukelon viereen ja halii hetken aikaa. Siinä hetkessä on uskomaton voima.

Tästä bloggaamisesta on myös hyötyä jokaikiselle ihmiselle joka jollaintavalla kuuluu meidän perheen elämään. Mä kun en aina osaa kertoa, sillä hetkellä kun multa kysytään, että miltä musta ihan oikeasti tuntuu.  Niinkun olen jo monesti varmaan tehnyt selväksi sen että mulla on maailman ihanin tyttö ja Pirpana itsessään ei ole mulle ollut sairaalasta kotiinpääsyn jälkeen ongelma. Suurin ongelma on ollut se, miten itse koen ulkopuolelta tulevat reaktiot ja ennakkoluulot. Tämänkin vuoksi mulle on ollut suuri helpotus että oon saanut kirjoittaa näitä juttuja tänne. Jollaintavalla koen että meidän tehtävä Pirpanan vanhempina on nyt valistaa vähän tässä asiassa ja näyttää että Downin syndrooma ei oikeasti ole sairaus itsessään vaan se on enemmänkin "extra-mauste" ja osa persoonaa. Tyypillistä down-ihmistä ei kehityksen kannalta ole. Jokainen on oma persoonansa ihan samalla tavalla kun me taviksetkin. Jokainen on omannäköisensä ja terveydentilalta omanlaisensa. Down-ihmisen riski erinnäisille sairauksille on suurempi mutta ei itsestäänselvyys. Meidän tytöllä ei toistaiseksi esimerkiksi mitään kummempia ole ja jos tulevaisuutta on turha miettiä etukäteen. Se otetaan vastaan mitä on tullakseen. Niinhän jokaisen vanhemman täytyy tehdä.

Nyt mä taas tunnen itseni ihan supervahvaksi! Nää tuntemukset on kokoajan lisääntymään päin. Ja ihan mahtavaa huomata miten tuosta isukistakin on tullut niin uskomattoman huolehtivainen ja rakastava Pirpanan oma isi. Ylpeä omastaan. Erityisen ylpeä.

Ja niin, tänään oli suuri päivä. Tyttö sai nuo ihanaiset Converset ensimmäisen kerran jalkaansa. Isillä mustat, äidillä keltaiset ja typsykällä pinkit :)

You Might Also Like

4 kommenttia

  1. Ihanat pinkit converset! <3 Tippa tulee liikutuksesta linssiin joka kerta kun luen tätä blogia. Kiitos. <3

    Jollain tavalla siis samaistun sinuun, vaikka elämäntilanteemme ovat erilaiset, mutta minusta _piti_ tulla myös leijonaemo. Meni vain v*tuiksi kuin Jeesuksen pääsiäinen, kuten tiedät. :) Mutta olet uskomattoman vahva ja voimakas, ja hienoa että se fiilis on sinullakin vahvistumassa koko ajan. :)

    VastaaPoista
  2. hyvä snowflake oot mahtava ja pirpana varmasti myös =) <3

    VastaaPoista
  3. Juuri vasta eksyin tänne enkä paljoa vielä ehtinyt lukea. Ihanat converset! Meidän tytöllä on samanlaiset, mutta siniset. Vaaleanpunaisetkin oli aika ihanat, mutta päädyin sinisiin siltä varalta että saadaan perheeseen seuraavaksi pikkuveli... :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos Annis ja Bito :) Pirpanan mahdollinen pikkuveli tulee sitten joskus olemaan kovilla kun joutuu näyttäytymään julkisesti pinkeissä tossuissa ;)

    VastaaPoista

Suosituimmat

Facebook