ilon aiheita

Keskeneräistä

22.23



Samalla kun tarkkailen ja vahdin Pirpanan epätoivoista nukahtamisyritystä (hekottelee itsekseen varpaat suussansa), ajattelin latailla tämänpäiväisiä remppafiiliksiä vähän tänne blogiin..

Olohuone. Aivan kesken vielä mutta uusi matto odottaa jo malttamattomana lattialle pääsyä. Ehkä huomenna.


Den kungliga toalettet (?). Vähän enemmän valmis mutta siltikään ei vielä ollenkaan valmis.


Saatiin kaksi söpöä karvaista naapuria kylään.  Mitähän Taiga tuumaa näistä kavereista?

 
Kun sopivaa stereotasoa ei löytynyt, piipahdettiin mun isän autotallista hakemassa vanhan sängyn reunat sekä pari tiilenpätkää ja pistettiin ne päällekkäin. Valmis.



Noniin, nyt se nukkuukin jo. Ihana rakkauteni joka ei tänään ole edes pahemmin hampaitakaan valitellut.  Piippis sai tänään pankkivirkailijalta oman Jalmari säästöpossun ja vieläpä oranssin. Sopii huoneen sisustukseen! :)

Kasvua

Hulinaa

22.05

Päiväunien jälkeinen pikku pöhnä

Kuluneen viikon kaikki aamut ovat olleet kohtis vauhdikkaita. Eilen kauppaan ja sieltä Järvenpäähän ja tänään sama setti uusiksi. Järvenpäässä sitten niska limassa puurtamista että saadaan tavoite toteutettua ja nukutaan ensimmäinen yö uudessa kodissa lauantaina. Tänään tuli ensimmäisen kerran ihan toiveikaskin olo kun suljettiin ulko-ovi perässämme. Me ehkä onnistutaan! Pirpana nukkuu takapihalla pitkiä päikkäreitä ja näinollen pimusta ei ole ylimääräistä "harmia" tuossa remonttiprojektissa ollut (jos ei lasketa tuota viimeviikkoisen kipuilun aiheuttamaa remppataukoa). Onneksi pieni pööpöti on nyt taas terve ja enää harmistuttaa vaan hampaat jotka kuitenkin onneksi vauhdilla kasvavat. Panadolin jouduin antamaan tänäiltanakin kun äänentaso alkoi jo olla häiritsevän suurta. Tyttö rauhoittui onneksi sitten mutta huomasin että tunnin verran kestää kun lääke alkaa kunnolla vaikuttamaan. Kauankohan tuota kipulääkettä uskaltaa yöksi antaa? Toivotaan ettei enää pitkään tarvitsisi.

Odotuskuulumisista sen verran että hengittäminen on ollut nyt parin päivän ajan taas vähän helpompaa vaikkakin kauhian täyteen mahaa ei kannata ruoalla ahtaa, sen olen moneen kertaan joutunut karvaasti toteamaan. Parasta Pirpanan ja muiden elämäni ihmisten jälkeen maailmassa on tällähetkellä vastapesty pyykki, kellari sekä Citymarketin parkkihalli. Mulla ei toistaiseksi ole tullut mitään kummallisia mielitekoja noin muuten (että pitäisi kiviseinää mussuttaa tai muuta) mutta nuo luettelemani ylläolevat tuoksut saavat hulluksi. Onko olemassa kummallisempaa asiaa kun hormonit?! Ihan itseänikin naurattaa.

Olen saanut monta haastetta täällä blogistaniassa ja yritän ajan kanssa vastaillakkin niihin vielä. Kiitos jokaiselle minut haastaneelle!  <3

Pirpana nukahti juuri ja mä lähdenkin nyt tästä tekemään jotain kevyttä iltapalaa itselleni. Tuorekurkku maistuu taivaalliselta tätä nykyä vaikka oikeastihan se ei maistu juuri miltään. Sitä siis. 

Pirpana

OSTETAAN

22.40


Nämä mä taidan haluta ihan oikeasti. Jonsei käytettynä löydy tarpeeksi hyviä (joka varmaan tässä tapauksessa on hyvinkin paljon mahdollista) niin sitten uutena. Piipanan Briot ostin aikanaan käytettynä ja maksoin niistä 100 euroa joten näihin seuraaviin menopeleihin annan luvan itselleni törsätä hilppasen verran enemmän.

Tänään käytiin jo toisen kerran viikon sisään Ikeassa ja nyt toivonkin että vähään aikaan sinne ei tarvitsisi lähteä. Mun jalkani huutavat Hoosiannaa tällähetkellä ja vähän turvoksissakin ovat jälleen! Valitettavasti siellä Ikeassa nyt vaan on jotkut tuotteet niin naurettavan halpoja verrattuna tavallisten rakennus/sisustusmarkettien hintoihin, että paikalle on pakko jaksaa vääntäytyä näinä ressaavina remppa-aikoina. Nyt onkin sitten verhoa ja verhotankoa sekä kylppärinkaappia( + tietysti taas jotain ylimääräistä kippoa sekä kuppia, niitä halpoja). Pirpanalle ostin Ikean puklurättejä sekä kesäksi mehujätskimuotteja. Tyttönen kun ei juo vettä mukistansa niin ajattelin että joskohan itsetehdyillä "mehujätskeillä" saadaan nesteytettyä tyttistä kesähelteillä.

Pirpana jaksoi hienosti istua sekä ihmetellä rattaissa koko reissun ajan ja palkinnoksi annoin sitten hänen maistaa vähän jätskiä :) No tykkäshän se.

Nyt väsyttää tosi kivasti joten taidanpa lähteä nukkumahommiin. Kummallisia unia muuten nähnyt viimeaikoina, oikein sellaisia ärsyttävän omituisia kaikista tutuista ihmisistä. Kuuluu ilmeisesti jollaintavalla tähän raskaudenvaiheeseenkin että unet ovat hieman levottomia.

No, hyvää yötä nyt jokatapauksessa.

Höpönlöpöä

Irtiotto

22.32



 Turku road trip onnistuneesti takanapäin ja väsyneenä mutta sitäkin iloisempana voin vain todeta että tekipähän gutaa! Eilen kun lähdettiin ajelemaan määränpäähän, jäi kotiin odottelemaan iloinen tyty (niinkun kuvasta voi mahdollisesti huomata) ja vaikka mielelläni olisin hänet mukaankin ottanut oli hyvä tajuta että osasin jo nauttia kahdenkeskisestä ajasta H:n kanssa ilman kyyneliä :) Aamulla heräsin kylläkin jo yhdeksän pintaan enkä enää saanut unta sillä Pirpana oli kokoajan mielessä. Siispä menin suihkuun ja aloin valmistautumaan kauan odottamaani hotelliaamiaiseen. Ja voi pojat me syötiin paljon, koko rahan edestä! Ihanaa!

Kom-teatterin Vadelmavenepakolainen oli aivan järjettömän hauska enkä voi kun suositella sitä lukijoille lämpimästi! 2,5 tuntia hurahti sen siliäntien ja ainoa ikävä puoli tuossa teatterireissussa olikin vain se, että mun jalkani turposivat aika hurjan näköisiksi pitkän istumisen vuoksi. Tuon huomasin tosin vasta hotellilla mutta siis summa summarum, loppuraskaus lähestyy ilmiselvästi! Kutkuttavan pelottavan ihanaa.

Paikallisessa Dennis-ravintolassa H sai tarjoilijatytön hihittelemään kun tilasi "Munattoman Saku Koivun". H ei siis tykkää kanamunasta mutta muuten tuo kyseinen pizza kuullosti herkulliselta ja sitä se kieltämättä kyllä olikin.

Tuo vuorokauden pituinen irtiotto oli juurikin sopivan pituinen tässä elämäntilanteessa ja tuskin yhtään pidempää aikaa olisin kyennyt olemaan erossa tytöstä! Kotiin tullessamme, lähdettiinkin melkein heti remppahommiin ja oli ihan pakko näpsäistä kuva Pirpanan omasta pikku majapaikasta, jonka aion pistää tämän kesän aikana kuntoon. Se maalataan ja sisustetaan oikein nätiksi. Pienihän tuo on mutta kun kerta sellainen lumen alta löydettiin, on siitä ehdottomasti saatava meidän Piippiksen näköinen.




 Laitanpas nyt vielä muutaman remppakuvan tähän loppuun. Tänään saatiin paljon aikaiseksi ja huomenna alkaakin vihdoin sekä viimein laminaatin asennus talkoot! Kun lattia on valmis, me saadaankin jo pikkuhiljaa alkaa kuskaamaan tavaraa uuteen kotiin.  Ei sieltä iloksemme kuitenkaan hommat lopu, sillä kylppäri on vielä tuunattava uuteen uskoon ja jotain muutakin kivaa pientä ollaan suunniteltu. Katsotaan nyt mitä  jännää saadaan aikaiseksi.

Pirpana on kyllä maailman viihdyttävin remppakaveri!





ilon aiheita

Maanantai-info

23.04

Isi on yötöissä nyt jo toista yötä. Vähänhän tämä vaatii totuttelua mutta ensimmäinen yö Pirpanan kanssa kaksin meni kyllä tosi kivasti. Aamulla kun isi tuli kotiin, Pirpana oli hereillä mutta nukahtikin yhtäkkiä meidän vanhempien väliin ja nukkui yllätykseksemme vielä kaksi kokonaista tuntia. Olipahan luksusta! Nyt jännittelen tätä tulevaa yötä. Varmasti siitäkin tulee ihan hyvä. Ja ei tässä nyt vielä mitään mutta voihan nenä sitten kun toinen kaveri pullahtaa pihalle masusta! Sitten äiti saakin jo välillä varmaan vähän taiteilla kahden pienen kanssa.  Eipäs nyt kuitenkaan liikaa manailla etukäteen. Kaikki omalla painollaan.

Laminaattikasa odottaa vihdoin ja viimein uuden kodin olohuoneenlattialla asentajia. Ostettiin sitten loppujenlopuksi jotain ihan muuta kun mitä alunperin suunniteltiin. Näin aina.

Remppahommat luistaa tällähetkellä ja koti alkaa tuntumaan jo niin omalta! I'm happy!


Sunnuntaina Pirpana nautiskeli auringonpaisteesta tulevan kodin takapihalla ja seurasi mummin sekä äidin pihatouhuja. Todettiinkin tänään että tytön posket ovat somasti päivettyneet vaikka yritin kyllä suojata auringonpaisteelta.

Downin syndrooma

Loruttelua

22.03

Uskomatonta, sinne se nukahti jälleen ja ihan helposti! Näinkö helppoa tämä sitten loppujenlopuksi olikin?

Tänään kävin töissä pyörähtämässä niinkun eilen uhkasin ja kyllä se vain taas piristi. Juttelin työkaverin kanssa Pirpanastakin vähän ja olin tosi ylpeä sekä onnellinen äiti saadessani kertoa taas mun tytöstä ja siitä miten spessu hän mulle ja meidän perheelle on. Juteltiin kehitysvammaisista ylipäätänsä sekä ennakkoluuloista joita vielä tänäpäivänäkin liian paljon ihmisillä on heitä kohtaan. Tuntui hyvältä kuulla että työkaverit  mielellään tutustuisivat Pirpanaan ja lupasin viedä tyttöä paikanpäälle kunhan vähän tuosta vielä kasvaa. Toki tyttö on siellä jo käynyt näyttäytymässä mutta vielä en työnteon ajaksi ole uskaltanut mukaan ottaa vaikka aika iisi pakkaus onkin.

Masu on työkavereiden mielestä iso. No siltä se kyllä vähän tuntuukin. Tänään ollut alavatsassa jänskiä nippailuja mutta helpottivat illantullen. Säikähdinkin jo vähän, sillä en muista tuollaisia tuntemuksia edellisessä raskaudessa tunteneeni. Väkisinkin tulee vertailtua näitä kahda odotusta vaikka ei saisi. Tuntuu että tämä poitsu on nyt jotenkin enemmän "edessä" ja sen vuoksi olo äipällä vähän tukalampi. Tai sitten mä yksinkertaisesti olen vaan vähän väsyneempi mutsi nyt kun Pirpanaa odottaessani ja siitä syystä tunnen vahvemmin ja valitan enemmän :)

Sype-polilta ei ole kuulunut vieläkään luvattua yhteydenottoa kätilön osalta. ODOTAN! jos ei tällä viikolla kuulu, on mun varmaan soiteltava perään. Vieläkin mua pelottaa enkä saa näitä tuntemuksia kuriin yksikseni.

Pirpana on ihastunut "Harakka harakka huttua keittää" -loruun ja osaa pyytää sitä jo ojentamalla kämmenen äitiä/isiä/mummia/pappaa/oikeastaan ihan ketä vain- kohti. Sitten täytyykin lorutella muutaman kerran tuo sama loru putkeen että tyttö on tyytyväinen.

No mutta, uudesta tulevasta kodista nappasin kuvan aurinkoisen omasta huoneesta. Mun mielestä tuo tapetti on just eikä melekeen. Vähän säihkyvää kultaa ja kukkasia :)


"Harakka harakka huttua keittää,
hännällänsä hämmentää,
nokallansa koputtaa.

Antaa Lyylille
Antaa Taigalle
Antaa mummille
Antaa papalle
Isille ei riittänytkään!

Lähtee kaivolta vettä hakemaan

Hyppää kivelle!
Hyppää kannolle!
Missä kaivo?

Täällä kaivo kaulassa!
(kainalossa normaalisti mutta siitä Piippis ei tykkää jostain syystä ja alkaa komentamaan)."

Tämä siis Pirpanalle se oikea versio. Vähän alkuperäistä muunnettu siis.

ilon aiheita

Kiva päivä

22.37


Pirpana on äidin paras, PARAS kaveri. Tänäiltana jäi jälleen ihanasti nukkumaan pinnasänkyyn ja nukahti sinne kun äiti ihan vähän vaan kuiskutteli korvaan. Onhan selvää, että nyt on aika Pirpanankin kasvaa jo isoksi tytöksi, sillä tuleehän hänestä muutaman kuukauden päästä isosisko.
Nyt on taas sellainen voimakas onnellisuuden tunne syvällä sisimmässä. Mulla on ollut tosi kiva ja onnistunut päivä tuon mahtityttösen kanssa!



 Selailin kännykän kuvagalleriaa siinä toivossa että joskohan sieltä olisi löytynyt joku kiva kuva tältä päivältä vaan sieltäpä löytyi tälläkertaa vaan ja ainoastaan remppa-aiheisia kuvia. Käytiin katselemassa taas vähän lattia/seinämatskua ja nyt sitten vihdoin saatiin tehtyä päätös tuosta laminaatin väristä. Akasia on se. Toivotaan nyt että tuota sitten jaksamme katsella ainakin seuraavat 5 vuotta mutta kai se on vähän niinkin että väriin kun väriin kyllästyy jossainvaiheessa. Innolla odotan remontin valmistumista ja aikaansaamaamme lopputulosta! Valaistukseen liittyvissä asioissa kaipaisin vielä ammattilaisen vinkkejä sekä apua. Niistä kun aika vähän on entuudestaan kokemusta.. Täytyypä siis konsultoida tutuntuttuja sähkömiehiä tässä lähipäivien aikana. 


Voi että kuinka odotankaan sitä että pääsen järkkäämään meidän uuteen kotiin Pirpanalle ansaitsemansa 1-vuotiskekkerit! Samalla läheisimmät pääsevät piipahtamaan pre-tupareissa. Isommat juhlat luvassa sen tiimoilta vasta syssymmällä. Sattuneista syistä. Siihen mennessä pihakin on saatava kuntoon. Lumen alta paljastui nimittäin aikamoinen savotta! Ostettiin tietoisesti "sika säkissä" joten tähän osattiin varautua. 
Hieno siitä tulee, siitä olen varma! ;)

Huomenna mamma pääsee pariksi tunniksi töihin. Ihan mukavaa vaihtelua aina sillointällöin ja etuoikeus onkin,  että mua odottaa siellä työpöytä aina kun vaan olen halukas/kykenevä paikanpäälle saapumaan. 

Sain tänään omituisen pahanolonkohtauksen Bauhausissa. Voin pitkänaikaa aika huonosti. Ehkä liikaa isoja kauppoja tai jotain mutta onneksi olo helpotti kun päästiin kotiin. Ehkä ne on nyt nämä verenpaineet jotka heittelee ja näinollen aiheuttaa vähän huteraa oloa aina sillointällöin.

Nukkumaan. Hyvää yötä!

Koiruudet

Kevättä ja kesän odottelua

22.50

Löysin Taigasta ihanan kesäkuvan, joka on otettu viimekesänä mökillä. Istuttiin yöllä laiturilla ja  koira nautti hiljaisuudesta sekä luonnon omista äänistä. Tunnelma on helposti aistittavissa. 

Tämä äiskä on bongannut 2 nokkosperhosta ja 3 sitruunaperhosta tänäviikonloppuna ja se jos mikä on varma kevään merkki! Ihanaa! Kevätfiiliksiä nostatti myös tämänpäiväinen aurinkoinen piipahdus kevätmarkkinoilla sekä tivolissa. Harmi Pirpanan kannalta että uni tuli jo matkalla paikanpäälle ja häneltä jäi nyt näkemättä paljon jänniä juttuja. No, ensikerralla sitten. Syksyllä ehkä uskaltaudutaan jo possujunaankin, katsotaan nyt.

Isi hullaantui levymessuista jotka oli järkätty markkinoiden yhteyteen ja poistuikin paikalta jälleen pussillinen täynnä uusia albumeita. Mihinköhän äiti nuo kaikki levyt saa uudessa kodissa laitettua? Ne kun ovat jo itsessään aika näyttävä sisustuselementti.

Pirpana on ihana. Hää nimittäin nukahti äsken itsenäisesti yöunille pitkästäaikaa. Muutenkin ollut niin hyväntuulinen tänään. Kevätfiiliksillä pienikin.

Mulla ei ole mitään hassunhauskaa kuvaa tältä viikonlopulta mutta otin toissa-aamuna Pirpanasta nukkumiskuvan joka antaa ihan vähän osviittaa siitä minkälaisessa asennossa on kaikista kivoin nukkua. Yleensä toinen  jalka on vielä rennosti sängyn laidan päällä ja niska 90:n asteen kulmassa. No ei ihan mutta melkein. Joskus tuota asentoa on ihan pakko vähän mennä korjailemaan sillä sen verran extremejä muuveja hän tykkää öisin harjoittaa nukkuessaan. Peitto ei pysy koskaan päällä. Sitä on turha edes yrittää saada pysymään.

Aamuisin on aivan parasta herätä kun pinnasängystä kurkistaa hymyilevät ja vähän unipöhnäiset kasvot. Kääntyy aina masulleen ja kurkkii laidan yli. Kuikuilee.


Harjoitus-supistukset ovat alkaneet ja niitä tulee iltaisin jo ihan kiitettävästi. Samoihin aikoihin alkoi masu  menemään pinkeäksi Pirpanaakin odottaessa. Aika juoksee! 24. raskausviikko jo?!
No, kaikesta huolimatta remppa jatkukoon. Vapuksi olisi kiva päästä uuteen kotiin..

Kipuilua

Jännitysmomentti

21.52


Tänään ilmassa on leijaillut pientä jännityksen tuntua kun äiskä ei päiväunien jälkeen päässytkään ylös sängystä normaaliin tapaansa. Kellot soi päässä ja taju meinasi lähteä ihan selinmakuullakin. Huikkasin sitten mummia apuun ja hää toi verenpainemittarin joka sitten näyttikin suht huikeita lukemia. Tai no, voiko tässä tapauksessa huikeista puhua mutta kuitenkin, lukema oli 79/52. Soitin neuvolaan ja sanoivat että hätää ei ole (mulla kun on aina raskausaikana paineet olleet matalahkot muutenkin) mutta jos olo on kokoajan kurja, täytyy siinävaiheessa piipahtaa tohtorin juttusilla. Salmiakkia ja lakua määräsi terkkari syötäväksi ja tein työtä käskettyäni. Niin ne paineet siitä sitten humpsahti normaaleiksi ja pääsin vihdoin tolpilleni. Oli muuten hurja tunne! Toivotaan ettei toista samanlaista tilannetta tule sillä olin täysin toimintakyvytön tuon puolitoistatuntisen verran. 

No, loppupäivän on olo ollut huomattavasti parempi mutta siltikin vähän pöhkö jollaintavalla. Pientä huimausta havaittavissa edelleen. Siispä, remppahommat jäi nyt mun osalta tältäpäivältä mutta H ja pappa oli tulevassa kodossa tunnollisesti kittaamassa seiniä ja siitä kiitollinen olen <3 

Muuten ollaan touhuttu normaalit jutut tänään. Iltakylpyhetki oli taas iloinen ja siitä muistona nämä kuplivat/pirskahtelevat kuvat :)





Odotellaan muuten kummipoikaamme syntyväksi lähiviikkojen aikana ja kokoajan on jännitystä siis ilmoilla silläkin saralla. Aivan iiiihanaa kun kohta pääsee sylkyttämään pikkuista vauvaa jälleen. Sen jälkeen tuo oma tuntuu varmaan ihan jättiläistyypiltä.
Synny jo!

Pakko laittaa ihan turha kommentti tähän loppuun mutta vilkaisin äsken telkkarista "SuperMarjo"-nimistä ohjelmaa ja järkytyin kyseisen henkilön pientä masua kun synnytykseen oli aikaa enää 3 viikkoa. Mulla on ihan rehellisesti sanottuna jo nyt yhtä iso. Poika kasvaa ja mua välillä vähän kauhistuttaakin että miten isoksi mahdan paisua tämän raskauden lopussa. Kun vaan selkä jaksaisi jotenkin loppuun asti. Aivan satavarmasti poika on isompi syntyessään kun Pirpana 2600g. 
Ihana pieni nuppunen oli hän <3

Nukkumisesta

Remppa alkoi

22.07



Eilen ja tänään ollaan aloiteltu remppaprojektia ihan kunnolla ja laitanpas nyt sitten vähän tunnelmia siitä tännekkin. Minä ja supertehokas äitini ollaan nyt alkuun keskitytty ihan vaan siivoilemiseen, sillä niinkun jo aikaisemmin mainitsinkin, oli paikat kaameassa kunnossa. Nyt kiiltää jo keittiö ja WC. Kiitos äiti! Mulla aika menee osittain Pirpanan kanssa touhutessa mutta silloin kun tyttö sen sallii, pääsen myös hätiin näissä remonttiasioissa. Pirpanan huoneen oven sain putsattua jälleen valkoiseksi ja myös jääkaappi kiiltää taasen. Sisko suositteli Prisman hyllystä erästä ihmeainetta ja sitä se todella oli. 


Mun isä ja H alkoivat puolestaan repiä listoja irti ja myös olohuoneen tapetit saivat kyytiä. Onneksi oli suht helposti irtoavaa tavaraa. Tuo tapetti on mun mielestä ihan kaunis mutta pienessä tilassa hitusen verran liian hallitseva. Siispä päädyttiin tähän ratkaisuun. Tuntuu että heti tuli tuplasti lisää tilaa kun saatiin seinä valkoiseksi. Tällähetkellä homma etenee ihan mukavaan tahtiin. Pääsiäisen pyhinä päästään maalailemaan jo ja sitten seuraavalla viikolla lattia saakin kyytiä. Kiitos isä, ilman sua tämä ei onnistuisi meiltä.

Pirpanan nukkumisen kanssa oli tänään vähän ongelmia kun ei meinannut matkarattaisiin millään uinahtaa. Ulos en voinut häntä laittaa kun takapiha on lunta tulvillaan (huomenna osataan sitten varautua tähänkin ottamalla lapio mukaan) ja sisällä oli liian kova meteli. Aina kun erehdyin häntä rattaisiin vilkaisemaan oli näky seuraavanlainen:




Toivoton tilanne siis.
No, kotona sitten taas nukutti ja ilta sujui ihan leppoisissa tunnelmissa. Tämä päivä ollaan vietetty kuivissa vaipoissa ja kaikki pissitkin tulleet pottaan. Tyttö ryhtyy heti toimeen kun äiti hänet potalle istuttaa. Hassua mutta taitavaa.


Tällaisia pieniä ylläreitä meitä odotti uuteen kotiin saapuessamme. En ollut asiaan kiinnittänyt näytössä huomiota. Löydätkö sinä virheen tästä kuvasta? :)

Suosituimmat

Facebook